Didaktikk

Lag et undervisningsopplegg med utgangspunkt i kunnskapsløftet for en fritt valgt klasse, der du bruker de erfaringene du har gjort under arbeidet med denne oppgaven.




-------------------------------------------------------------------------------------




Oppgave til 10. trinn:


I denne perioden skal dere formgi et nøkkelskap i tre. Målene på skapet kan maks være 25 x 20 x 10 cm. Dere skal bruke slisser som sammenføyningsmetode og skapdøren skal festes med hengsler. Dere velger selv dekor til skapet, men tenk at denne skal ha en sammenheng med bruksområdet. Dekoren kan males på, sages ut, og/eller lages ved hjelp av treskjæring. På innsiden av skapdøren skal dere skrive navn og anno (årstall) med svipenn eller med maling, hva som passer best til ditt skap og dekor vurderer du selv. Begrunn valget ditt i rapporten.


Skapet skal først overflatebehandles med pussepapir og så med matolje, bivoks eller vannbasert fargebeis. Disse overflatebehandlingsmidlene er rimelige og ikke helseskadelige, og blir derfor et naturlig valg i grunnskolen.


Inne i skapet skal dere montere kroker for å henge fra seg nøkler på. Dere skal også lage et oppheng til skapet slik at det kan henges på veggen.


Underveis skal dere ta bilder av prosessen og skrive en logg fra perioden hvor dere redegjør for hva som har blitt gjort og til slutt en vurdering av kvaliteten på eget arbeid. Loggen skal leveres som en PowerPoint-presentasjon med bilder av prosessen og det ferdige produktet.




Kompetansemål fra LK-06 etter 10. årstrinn:


Visuell kommunikasjon 
-dokumentere eget arbeid i multimediapresentasjoner


Design
-designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
-beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
-lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk




--------------------------------------------------------------------------------------




Refleksjon rundt undervisningsopplegg


Her er forarbeidet til perioden viktig. Man sparer mye tid på å sage til materialet på forhånd. Elevene kan da selv sage til lengden de ønsker ved bruk av håndsag. Før vi setter igang med arbeidet vil jeg gå gjennom oppgaven grundig sammen med elevene slik at alle skjønner hva de skal gjøre. 

Er det en klasse som ikke før har arbeidet på treverkstedet vil jeg gå gjennom verktøy og maskiner som finnes der og forklare og vise hvordan de fungerer. Her må elevene få klar beskjed om hvilke verktøy og maskiner de har lov å bruke og ikke bruke. Jeg tror at det er veldig viktig å vise trygghet og ro rundt maskinene mens man skal forklare hvordan de fungerer. Elevene må selvfølgelig bli klar over at disse ikke er til å leke med, men man trenger ikke å drive skremselspropaganda. Situasjoner hvor elever føler seg utrygge har større sjans for å lede til en skade eller ulykke enn situasjoner hvor elevene føler seg trygge.

Dette er en oppgave som er rimelig å gjennomføre med tanke på materialbruk.